onsdag 14. august 2013

Kraftstasjon

Dette er en post jeg virkelig har gledet meg til å skrive. Først og fremst fordi jeg inntil nylig trodde at De Fire Store kun utgjorde tre i Norge. Men med oppdagelsen fra Rogaland (under) skjønner jeg at fire er det rette tall.

Kan like godt bare tromme fram en overskrift i Haman Bold da? I presents to you


Jadda.
Kraftstasjon i Saudavassdraget, Rogaland. Er den tredje i serien Sauda I-IV, som demmer opp elvene Slettdalselva og Storelva. Byggeår 1930 - ingen overraskelser der altså. 

Inngangsparti (foto: Kari Ansnes /NVE)

Jeg elsker at de har valgt samme løsning på dørproblemet som Samfundet; "innramming" av kvadratisk dørparti. Det bryter så vannvittig effektivt mot de sirkulære vindusornamentene langs sidene og over døren.

Trapper (Foto: Helena Nynäs / NVE)

Ikke mye å si her. Assosierer man fritt så... Vannkraft.. Turbin... 

Også en stor takk til NVE for at dere benytter Creative Commons-lisens på bildene deres, det gjør livet så mye enklere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar